kpkdrwinowo.jun.pl - Republika Drwinowska Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

 Ogłoszenie 
Zapraszamy do Republiki Drwinowskiej! Załóż firmę a następnie rozwiń ją, aż staniesz się liderem na rynku przewozów i nie tylko! (Wykorzystujemy rysunki ze strony www.transport131.republika.pl). Zapraszamy na www.mzkwaw.ugu.pl!

Poprzedni temat «» Następny temat
Tramwaje w Republice Drwinowskiej
Autor Wiadomość
Tramwajarz 
Administrator

Dołączył: 11 Maj 2012
Posty: 3027
Skąd: Miasto Stołeczne
Wysłany: 2012-08-27, 14:52   Tramwaje w Republice Drwinowskiej

Tramwaje w Republice Drwinowskiej
czyli co, gdzie i jak.

Przełom XIX i XX wieku
Ten właśnie okres jest złotem czasem dla tramwajów elektrycznych na świecie. Pierwsza elektryczna siec tramwajowa w Republice Drwinowskiej została oddana w 1897 w Drwinowie. Kolejnym miastem które poszło w ślady Drwinowa były Górki czyli dzisiaj Drwinowo Finlandzkie. Pierwsi pasażerowie jechali tramwajem elektrycznym w 1900 roku. Wtedy górowały wagony typu A czyli drewniane pomosty, drewniane wykończenie, drewniany szkielet. Jednakże tramwaj ten okazał się niebezpieczny z powodu złej konstrukcji nastawnika. W przypadku kiedy motorniczy źle przekręcił korbą tramwaj zapalał się. Oprócz tego rozkwit miał wtedy zapomniany dziś zawód wajchowego. Na największych skrzyżowaniach stały budki w którym siedział wajchowy. Kiedy przyjeżdżał tramwaj wajchowy nastawiał prawidłowo zwrotnice bowiem nie było zwrotnic elektrycznych. W latach 20-tych XX wieku tramwaje zaczęły pojawiać się w mniejszych miastach takich jak: Nowe Lipsko, Koziegłowy, Romsk, Wrzosów, Rokosama, Maklakiewicze, Wastowo oraz Nowy Port Drwinowski.

Tramwaje w małych miastach
W 1921 roku kiedy zakładano siec tramwajową w Nowym Lipsku mieszkało tam 80 000 mieszkańców. Do 1939 istniało tam 6 linii. Tramwaj był wówczas podstawowym środkiem transportu i to jeszcze nie tak tanim jak dzisiaj. Co prawda tramwaje w Lipsku przetrwały II wojnę światową ale nie przetrwały mody na pozbywanie się tramwajów. Ostatni tramwaj zjechał z przystanku 22 czerwca 1973 o godzinie 20:15.

Tramwaje w Koziegłowach zostały założone w 1929r. Uruchomiono wówczas 2 linie tramwajowe o całkowitej długości 8,5 kilometra. Tramwaje jednak ostatecznie nie wpisały się w krajobraz miasta zostały wycofane w 1943 roku.

Romsk doczekał się tramwaju już w 1912 roku. Wówczas było to miasto należące do dzisiejszej Rosji a więc siec tramwajowa była i nadal jest w rozstawie torowym 1525mm. W 1920 osiągnięto razem 20,8 kilometrów długości. Tramwaje rozwijały się tylko do 1960 roku. Później były plany likwidacji, ale z powodu protestów mieszkańców zostawiono siec tramwajową. Wiele lat zaniedbań, braku funduszy i wielu innych czynników spowodowało iż 12 października 1979 szczątki tramwajów nie miały na co wyjechac. Tramwaje stały i gniły na terenie zajezdni aż przez 5 lat. Dopiero w 1984 kiedy zmienił się burmistrz tabor i infrastruktura zaczęły funkcjonować ponownie. W tym roku siec tramwajowa w Romsku będzie obchodziła 100-lecie. Na wrzesień planowany jest piknik oraz program inwestycyjny na rozwój nowych tras.

Komunikacja tramwajowa we Wrzosowie a dawniej we Wrzosowej zaczęła funkcjonować w 1932 roku. Wówczas powstały trasy linii 1 i 2. W późniejszym okresie z trudem można by było szukać większej ulicy w centrum na której nie jeździły by tramwaje. Mimo znacznego ograniczenia kursowania tramwajów obecnie kursuje tam 5 linii obsługiwanych w znaczącej części przez tabor krajowej produkcji .

Rokosama to trzecie pod względem wielkości miasto w Republice Drwinowskiej. W 1912 tramwaje zaczęły stałe kursowanie po tym mieście. Obecnie jednakże są 4 linie, o całkowitym priorytecie. Dlaczego tak mało zostało w tym mieście linii? Wina leży po stronie…metra. Jest to jeden z nielicznych regionów Drwinowa w którym nie ma kurzawki. Po za tym region jest bardzo bogaty. Tak więc transport tramwajowy ma poważną konkurencję…

W 1927r. oddano siec tramwajów elektrycznych w Maklakiewiczach o łącznej długości 2.9 kilometrów. Obecnie siec ta wynosi prawie 5 razy tyle co wcześniej i cały czas się rozwija.

Historia tramwajów w Wastowie i Nowym Porcie Drwinowskim jest bardzo podobna. Oba systemy otwarto tuż przed wojną natomiast zamknięto je tuż po wojnie. I tak siec tramwajowa w Wastowie przetrwała 10 lat, a w Nowym Porcie Drwinowskim 15 lat.

Era na likwidowanie tramwajów
Na przełomie lat 60-tych i 70-tych XX wieku na całym świecie zapanowała moda na likwidacje linii tramwajowych. Moda ta nie ominęła także Republiki Drwinowskiej. Oprócz likwidacji paru tras w większych miastach na szczęście zlikwidowano tylko 1 siec tramwajową. Co do skracania sieci tramwajowych w innych miastach , poniżej przykłady:
-Drwinowo
Likwidacja linii do Stegny
Wywalenie tramwajów z ul. Jana Pawła II oraz Garbarskiej.
-Romsk
Kompletne zaniedbanie infrastruktury

Wielki powrót?
Na początek nowej epoki tramwaje powróciły do łask. Wielka reaktywacja sieci tramwajowych nastąpiła między innymi we Francji i USA. Obecnie są plany aby przywrócić komunikację tramwajową między innymi w Nowym Porcie Drwinowskim, Koziegłowach i Nowym Lipsku

Archiwum Państwowego Instytutu Tramwajowego
_________________
Czyn społeczny podstawą społecznego dobrobytu!
Chwała i cześć przodownikom pracy!
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandgreen created by spleen modified v0.3 by warna

| | Darmowe fora | Reklama

Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 13